Cloud Computing

CLOCO


Teknologi berkembang sangat pantas. Mungkin sekarang kite rase itu bende baru. Tapi akan datang kite akan rase bende yang baru hari ini akan jadi sejarah atau suatu yang sudah lapok. Aku tertarik dengan perkataan ni " Cloud Computing " ( CLOCO ). Apabila sume application, information dan sebagainye dikongsi dalam satu network(Cloud).

Macam biase, untuk kite beralih ke satu tempat yang lain atau dari teknologi yang sedia ade kepada teknologi yang bar, banyak perkara yang perlu diambil kira.
Pada saya kite kenalah memahami " What is cloud computing". Ape yang sebenarnye "cloud computing" buat. Kite juga perlu memahami bagaimana "Cloud Computing" beroperasi, dari segi " architecture " terutamanya. Kita jangan "confused" dengan "Autonomic Computing",  "Client-Server Model", "Grid Computing", "Mainframe Computer", "Utility Computer","Peer-to-Peer".

Ape yang menarik nye. Pengguna "Cloud Computing" tak perlu ade infrastructure. Contohnye, sekiranya didalam satu network dimana terdapt banyak" site or brances " , sume branches tidak perlu ade server untuk " access " sistem atau aplikasi. Dengan menggunakan " Cloud Computing " hanya di DC (datacenter) sahaja memerlukan server.
Banyak kelebihannya, diamana kos dari segi infrastructure untuk setiap branches boleh dikurangkan.( server,place,electrical,storage ,dll).


Go to this link to know details.... http://clocom.wordpress.com

Personal PC Audit

Get your PC information.

Ni caranye. Banyak software sebenarnye.Tapi aku guna tools ni. Belarc Advisor .
Pada aku ok laa.sebab ape info yang aku nak boleh dapat dari tools ni.




Sume info pasal laptop/pc .Leh dapat info serial number software yang kite install. security info laptop/pc kite.
sume jenis software yang ade dalam pc/laptop kite pun leh tau gak.dan byk lagi laa..leh tgk kat sini or try je download n install. BELARC